Wanita yang penuh dengan Barakah dan mendapat rahmat Allah, share bila manfaat

shares |


Wanita yang penuh dengan Barakah dan mendapat rahmat Allah | wahai sahabat ukhuwah.tk yang dirahmati allah SWT
Nabi bersabda, "seorang wanita yang penuh dengan Barakah dan mendapat rahmat Allah dalam maharnya adalah murah, mudah untuk berkahwin dengan dia dan cara mereka adalah baik. Tetapi sebaliknya, wanita itu celaka maharnya mahal, sukar untuk dia berkahwin dan buruk cara mereka."

Wanita yang penuh dengan Barakah dan mendapat rahmat Allah
"Ia akan menjadi lebih sempurna ibadat yang mu'min", kata Rasulullah "jika dia mempunyai seorang isteri yang ditadbir sholihah suami beliau, jika sesat, jika dia dilihat membuat suaminya berasa gembira, jika suaminya bersumpah untuk membuat ia merasa hanya, jika suaminya kaki dia akan simpan dirinya dan harta suaminya."

Ada perkahwinan yang penuh Barakah dan terdapat sedikit barokahnya, dan ada yang benar-benar tiada restu. Kebanyakan perkahwinan yang kurang diberkati kerana niatnya tidak sesuai. Sebahagiannya disebabkan oleh cara mereka selepas perkahwinan itu, tetapi juga kerana perubahan moral disebabkan niat untuk berkahwin. Sebahagian daripada masa pemberian hantaran perkahwinan. Nabi bersabda, "wanita yang kebarokahannya yang Maha Agung adalah maharnya paling itu."

Mas kahwin (hantaran)

Mas kahwin adalah hak yang ditetapkan oleh Syariah untuk wanita sebagai satu ungkapan daripada keinginan lelaki terakhir beliau, dan juga sebagai tanda kasih sayang dan Ikatan tali kesucian. Mas kahwin adalah satu kemestian mesti boleh dirunding tanpa lelaki. Juga dikenali dengan shidaq istilah (kebenaran) yang menunjukkan kebenaran dan kesungguhan manusia meminangnya cinta.

Hantaran tidak harga diri wanita cemerlang, wanita tidak pernah menjual diri mereka dengan hantaran. Jadi makna fiqh lebih dekat kepada agama Mas kahwin untuk memastikan kegemilangan Majlis Suci. Mas kahwin adalah perkahwinan syahnya. Ia juga merupakan satu penghormatan kepada calon lelaki isteri, tanggungjawab kepada Tuhan dan pembuat peraturan kepada wanita.

Yang terbaik daripada Mas kahwin

Kenangan yang indah dalam sejarah, iaitu mengenai perkahwinan untuk Umm Sulaim. Thabit berkata "saya belum pernah mendengar yang mulia lebih daripada Mas kahwin Mas kahwin Umm Sulaim. Beliau bergaul baik dengan beliau dan melahirkan seorang anak yang hidup ". Apakah maharnya? Di dalam Sunnah Al-Nasaa'i yang Umm Sulaim digunakan untuk Abu Talha kemudian menjawab "demi Allah Abu Talha, orang seperti anda tidak boleh ditolak (dikenakan bagi wanita) tapi kau yang kuasa-kuasa kafir sedangkan saya seorang muslimah. Tidak halal kepada saya mate dengan anda. Tapi jika anda beragama Islam maka ia boleh dianggap maharku. Aku memang tidak bertanya Selain itu." Kemudian Abu Talha memasuki Islam untuk bertemu dengan maharnya."

Terdapat perkara-perkara yang boleh ambil perhatian bahawa maskahwin boleh dakwah. Maskahwin boleh yang fastener tali cinta yang sekali gus menjadi syi'ar islam. Mungkin, untuk tujuan ini, ramai didapati orang yang memberikan hantaran mushaf Al-Quran Al dan mukena. Jika ini adalah matlamat, kita boleh bertanya lagi jika hantaran jenis ini masih mempunyai kuasa untuk menegakkan Islam syi'ar jika hanya itu tradisi yang? Biarkan sahaja tidak luar biasa pleasantries formal semata-mata Mas kahwin, Mas kahwin tidak sebenarnya yang. Atas kertas, Mas kahwin yang bertulis mushaf Al-Quran Al tetapi di belakangnya ada hantaran tidak dinyatakan dan dicatat pada masa itu. Jika ini berlaku, ia dikhuatiri maskahwin tidak sedang syi'ar. Pada masa ini kita rasa, Mas kahwin yang berhampiran dengan nafas agama adalah dengan itu tidak membuat hati kita berdebar-debar, tidak membuat terkesip darah yang swished kami kerana terkejut dengan rahmat di sebalik yang memandang terkurang. Sama ada hantaran daripada mushaf Al-Quran Al tidak boleh syi'ar Islam? InsyaAllah, masih mempunyai kekuatan syi'ar Islam jika kita berhasrat betul dan pastikan niat itu ketika menyampaikan hantaran.
Dulu mahar berupa perlengkapan shalat mempunyai kekuatan syi'ar yang sangat kuat tapi sekarang hanya bersifat kontekstual. Selanjutnya apa yang perlu diwaspadai? Mahar bisa menjadi syi'ar tetapi juga bisa menjadi saran penilaian sosial. Yang pertama, mengarahkan masyarakat pada suatu kesan baik terhadap agama, dan mudah-mudahan hati mereka tergerak. Yang kedua, mengarahkan penilaian masyarakat mengarahkan kita untuk menentukan mahar yang disebut layak, baik dan pantas. Atau menyebutkan mahar malah dalam rangka menunjukan ketinggian derajat atau kebesaran martabat keluarga wanita yang menikah. Sehingga orang mendapat kesan lebih dari yang sesungguhnya.
Berbeda sekali antara dua hal tersebut, baik dalam makna dan akibatnya. Satu catatan, tidak ada keharusan memberikan bentuk mahar sebagai syi'ar islam. Mahar lebih dekat pada artinya kepada pemberian sebagai bukti kebenaran kasih sayangnya dan ketaatan kepada syariat Islam. Inilah yang lebih penting. Mahar juga tidak harus berupa harta, Musa as diminta menggembala kambing sebagai maharnya.

Boleh tidak akan ditaksirkan Quantitatively

Hantaran tidak boleh diukur quantitatively banyak sedikit. Perkahwinan Fathimah Az Zahra. Saya berhasrat kita ada masa untuk memikirkan yang agak penuh, sedikit kira-kira bagaimana wanita pertama yang akan pergi ke syurga ia mengawal rumah tangga dan mendidik anak-anak, betapa hebatnya adalah pengajaran yang dipelajari oleh umat Islam. Saya berhasrat kita ada masa untuk Sinaran sedikit hanya bagaimana Fathimah menjadi madrassa Masjid yang pertama bagi anak-anaknya, InsyaAllah kita mendapat kesempurnaan bagaimana mendidik itu sebaik2nya. Begitu juga dengan kanak-kanak dilahirkan penuh Barakah dan meluluskan Allah.

Tetapi kita tahu sedikit, kecuali sekiranya apabila tangan anak kepada pemimpin ini telah besar kerana Gurinda berputar itu. Yang terlalu kerap tidak lengkap. Sangat tinggi Duli yang Maha Mulia Fathimah Az Zahra. Bapanya memberinya dengan nama samaran um-Abiha (ibu yang melahirkan kepada bapanya), kerana rasa hormat dan penyembahan yang Az Zahra pada bapanya, bahawa Rasul Allah. Setiap Nabi datang dari perjalanan, beliau berhenti untuk berdoa untuk Fathimah rak'ahs dua di dalam masjid, selepas bahawa beliau memandang keluar dari isterinya. Apabila Rasulullah datang tidak lama lagi Fathimah tetap dialu-alukan dan cium dia.

Sebagai isteri kepada Az Zahra adalah contoh inexhaustible bagi setiap Muslim. Tidak pernah dia menimbulkan kemarahan suami, kerana Allah tidak menerima penyembahan dan isteri kepada ridha suami beliau. Tentang Az Zahra suami berkata "Bilakah saya melihat ia, masalah sebenar dan kesedihan saya". Fathimah ini memang penuh kemuliaan dan kasih sayang. Apabila suaminya datang rumah dari peperangan dalam keadaan luka, Fathimah dirawat dia dengan kasih sayang yang hebat. Dia Bersihkan darah suaminya Saidina Ali Ibn Abi Talib dengan menumpukan sepenuh perhatian.

Beliau dilahirkan dari rahim saya zaman kanak-kanak yang penuh dengan kemuliaan. Dua anak lelaki, Hasan dan Hussein sudah kita tahu kemuliaan. Anak perempuan wanita tidak penuh dan Zaenab harus berani mempertahankan maruah beliau sebelum Raja-Raja yang mempunyai mempermain leher abang dia dan memotong. Dia selamatkan anaknya Ali Awsat Hussein yang kemudiannya dikenali sebagai Ali Zaenal Abidin, seorang pakar terbesar anak-anak tentang ibadah. Dan keturunan ini lelaki Mulia yang dihadapi dalam usaha mencapai agama dan menghormati kepentingan Ummah.


Bagaimana keturunan penuh lubang Fathimah diberkati? Fathimah mendidik anak-anaknya dengan ketegasan. Sebagai contoh, Nabi melihat Fathimah pengisaran dengan tangannya sambil menyusukan anak anaknya. Maka mengalirlah Rasulullah tears "anakku, engkau, dan mempercepatkan kepahitan di dunia untuk kemanisan akhirat."

Fathimah mendengar ia berkata "Ya, Rasul Allah Segala puji bagi Allah atas nikmat itu dan pernyataan kesyukuran adalah untuk Tuhan rahmat Nya."

Itulah sebahagian daripada perkahwinan Fathimah Az Zahra dengan Ali Ibn Abi Talib. Apakah hantaran yang diberikan Ali dalam perkahwinan. Kita sering mendengar Ali menjual seterika baju dibeli 400 Dirham yang Uthman kemudiannya diberikan kepada Ali sebagai hadiah. Ini adalah daripada wang hantaran perkahwinan beliau.


Bagaimana saiz hantaran?

Seorang wanita datang di Rasulullah "Ya, Rasulullah, tiba-tiba, saya menjawab sendiri engkau berkahwin."

Wanita itu yang panjang berdiri, kemudiaan seorang lelaki berdiri "Wahai Rasul Allah, nikahkanlah dia saya, jika anda tidak deign untuk berkahwin."

Kemudian Nabi bersabda, "Adakah anda mempunyai sesuatu untuk memberinya satu hantaran?"

Lelaki itu menjawab "Aku tidak mempunyai apa-apa selain kainku ini."

Nabi bersabda, "jika engkau memberi kain engkau yang anda tidak mempunyai fabrik lagi. Mencari sesuatu untuk memberikan kepadanya."

Lelaki itu berkata "Saya tidak dapat mencari apa-apa."

Nabi bersabda, "mencari sesuatu walaupun hanya sebuah cincin besi."

Lain-lain r.a menyatakan Nabi bersabda: "sesiapa yang membayar dengan satu dirham, maka beliau mempunyai suatu kontrak yang sah."

"Termasuk nasib wanita akan mudah kepada cahaya, dia hantaran perkahwinan beliau dan rahim subur."

Dari Hadith yang di atas kami mendapatkan kesederhanaan hantaran. Hadis di atas mengandungi ajaran-ajaran maskahwin adalah terdapat had jumlah minimum yang tidak dinyatakan. Seorang Imam Nawawi mendedahkan makruh memberi Mas kahwin melebihi keupayaan suami yang dimiliki pada masa itu perkahwinan. Oleh itu saiz hantaran yang menarik? Boleh tidak dinyatakan quantitatively tak terlalu kecil dan tidak terlalu besar. Harus mempertikaikan pematuhan antara kedua-dua pihak apabila.

Nabi bersabda, "bukanlah kekayaan itu dengan banyak harta benda tetapi kekayaan adalah kaya jiwa."

Amaran penting

Sebarang lebihan adalah wajaran yang. Wajaran setiap boleh membawa kekurangan niat jahat dan kejahatan. Lebihan Mas kahwin boleh menyebabkan permusuhan, tapi Mas kahwin yang membawa kepada juga beberapa wanita merasa dihormati dan penting. Untuk hal-ehwal untuk mendapatkan saiz menentukan hantaran.


Ia Undermines proses perkahwinan

Aisha ra. pepatah "perkahwinan adalah satu subjek yang sensitif dan peribadi kepada setiap untuk mendapatkan kemuliaan."

Akibat perkahwinan undermines:

Menyebabkan perbandingan

Boleh menimbulkan keraguan

Melemahkan kesediaan untuk berjuang bersama-sama

Harden


Kakak saya Marilah kita bertanya di dalam setiap daripada kita apa yang kita Cari di dunia ini akan banyak Khazanah, keindahan, populariti lelaki ramai yang menyembah dan memuji kita, ato jawatan, hanya mahu mengahabiskan masa Bujang dengan sia-sia dan menikmati apa yang ada sekarang? Sesungguhnya saya secara peribadi menyakini ia bukanlah kebahagiaan sebenar. Dan aku yakin seorang wanita yang baik tidak mahu menghabiskan masa di lajangnya sia-sia, tinggal percuma di Persatuan tanpa hala tuju. Aku tidak tahu mengapa sesetengah wanita pada masa kini banyak melupan sesuatu dalam hidupnya yang sibuk dengan kerja-kerja dunia lebih-lebih lagi dalam bidang pekerjaan bagi memastikan ia diabaikan untuk berkahwin. Bukan umur kita semakin berkurang?

Ada apa-apa yang salah jika koq jika kita sebagai wanita ingin bekerja selagi kita tahu batas-batasannya dan ingat faktor kami sebagai wanita, selagi kita mampu untuk membawa keluar dan orang-orang yang berkahwin dengan uda sudah tentu perlu mendapat izin daripada suaminya.


Jika kakak saya tidak cemburu Bilakah dia melihat sepasang saudara-saudara dan akhwat muda berkahwin semasa memegang tangan a tidak benar-benar lovey-dovey pernah dilakunya semasa mereka Bujang, ato boncengan satu motor sambil memegang pinggang dan terdapat bayi kecil tengah kecil dan lucu bahawa rumah tangga adalah dihiasi dengan suasana Islam, subhanallah mahu rasanya menghari masa lajanga ini dengan secepat MUNGKIN tentunnya, kita mesti berhati-hati dalam memilih teman hidup, jangan hanya memdahulukan selera makan. Ingat, berkahwin butuk juga SAINS!


Biarkan sahaja ringan maharnya ia diberkati, dikurniakan dengan pelbagai sholehah kanak-kanak dan muda dan menikahnya. Afwan mencipta segala-galanya jika hanya saya hanya boleh menasihati bahawa kita sebagai wanita baik cepet menikahnya Izinkan saya memberi tiada peluang syaitan untuk menggugurkan kita berdosa dengan panjang tunggal.


Dalam Firman Allah:

"Nikahkanlah orang-orang yang sedirian diantaramu dan sahayamu hamba, lelaki dan wanita ato telah patut berkahwin. Jika mereka miskin, Allah akan menjadikan mereka kaya dengan kurniaan-Nya. Tuhan, Semua Nya pemebrian dan Maha Mengetahui." (Untuk Nur: 32)


Subhanallah, kita harus yakin bahawa janji Allah itu pasti!

"Jika ia datang kepada anda orang yang anda suka tentang agama dan keburukan mereka, maka nikahkanlah dia.. Jika tidak, akan muncul banyak bahaya dan kerosakan." (Diriwayatkan oleh Al-tirmidhi dan Ibn maajah)

Jadi jangan fikiran menghalagi itu kita berkahwin jika ia telah datang orang-orang Salih dan juga menyukainya, ia akan menjadi bagus disegerakanlah hem. Jangan ditangguhkan sekali lagi kerana peluang yang jarang datang kedua-dua kali, lebih baik kerana kita dahagakan itu adalah agamanya dan moral baik digunakan untuk menjadi satu lagi masalah insya Allah akan tetep berjalan lancar dan bahagia dunia dan akhirat.


So.... mahu tunggu, menikmati bersendirian dalam dunia dosa di dengan ato lama dating walaupun orang tidak begitu sahabat hidup kita?

Mudah-mudahan kita semua boleh menjadi barokahi Allah wanita yang di... Mari kita mulakan ini sangat kedua kita azamkan dalam hati kita untuk akhirnya menjalankan salah satu daripada sunnah Rosul yang penuh dengan Barakah, dengan berkahwin keluaraga yang membentuk Sakinah mawadah waromah dan dakwah dengan mencari, solat dan meminta kepada Allah. Mungkin niat suci kita semua dipermudahkan Allah. Amin. Jika ia tidak dapat dicapai dengan masi soul mate Marilah kita bersabar dalam menunggu, Yakinlah Allah SWT lebih mengetahui apa yang membuat hamban Nya. Mac yang kita semua tidak berputus asa daripada rahmat dan rahmat Allah. Amin

Mungkin kita semua semakin bermotivasi setealah membaca Nota ini, tetapi bukan untuk dating, tetapi perkahwinan dan mempercepatkan SAMARADA. OK, Amin. Insya Allah. : )

Related Posts

0 comments:

Post a Comment